Thalita en Yordan kijken lachend naar elkaar. Yordan zit en kijkt iets omhoog, waar Thalita rechts naast haar staat.
8 mei 2024

Mijn reis als ondernemer – Naast tops hebben we ook flops

Het eerste kwartaal ging in grote lijnen super zoals jullie in mijn vorige blog hebben kunnen lezen. Maar naast de tops waren er ook zeker flops. Lees en gniffel (ja, dat mag) maar mee…

  • Ik had de keuze gemaakt om naast een implementatie van ons kernsysteem ook onze website te vernieuwen en een nieuw financieel pakket te implementeren

Slim? Totaal niet – 3 grote projecten tegelijkertijd oppakken – is gewoon niet handig

  • De implementatie van het nieuwe financiële pakket gedaan op aanraden van mijn accountant, want ja… ik wilde ook heel goed kunnen dashboarden

Ik heb mij hierin laten leiden en ik ben er tijdens de implementatie achter gekomen dat het pakket eigenlijk niet helemaal voldoet aan mijn wensen (eigen schuld dikke bult)

  • Ik ben er overigens ook achter gekomen dat het loont om verder onderzoek te doen naar je leveranciers
  • Ik ben zo iemand die erg is van ‘Support your locals’ en tevens erg vasthoudt aan bestaande relaties en mensen business blijven gunnen. Ons kent ons – is er nog zo een. 
  • Soms kan ik zó erg twijfelen over iets en het dan toch doen! En dan erachter komen; dat had ik beter niet kunnen doen. Maar hij was zo aardig en gunde hem de business…
  • Dit heb ik overigens ook nieuwe bedrijven of bedrijfjes. Geef mij een leuke vriendelijke verkoper met een goed verhaal en ik denk: ach waarom ook niet.

Omzet technisch hebben we het goed gedaan, marge technisch eigenlijk ook wel. Dus ja wat maakt het uit? 

We hadden het beter kunnen doen. Maar hey, van fouten leer je en elke dag nemen we meerdere learnings mee. En dat is ook mooi, want hier leren we stiekem toch best wel weer van!

Dus mijn belangrijkste learnings: 

  • Niet alles tegelijkertijd willen doen
  • Altijd zelf scherp blijven
  • Goed kijken naar en kritisch blijven ook op je leveranciers en verder durven kijken dan de bij jou bekende partijen/mensen
  • Volg je gevoel (dat blijft een belangrijke) 
  • Focus je op omzet maar blijf ook kritisch kijken naar de kosten